søndag, april 29, 2007

tidlig vår

Nå blomstrer det allerede i løk både hist og pist! Det er rart, jeg ser på bildene fra i fjor at blomstringen er 3-4 uker tidligere ute i år. Det er jo flott, men det betyr også at de flotte løkene som blomstret sammen i fjor og virkelig fylte opp blomsterbedene i år blomstrer litt mer på rekke og rad.

Runden hagen i dag avslørte at Keiserkronene er på god vei til å få ørsmå blomster, stakkar de har så vidt fått vokst seg litt store. Tulipanene rundt "beina" deres, som er tenkt å blomstre samtidig blomstrer nå, sammen med perleblomster. Det ble virkelig flott! Jeg er godt fornøyd med disse tulipanene som er utrolig vakre, de heter Tulipan Greigii Cape Cod. I teorien skal det komme en eller to "to-etasjes" keiserkroner her, blant de 3 (2 som kom) i fjor, så det skal bli spennende å se hva som dukker opp. Inntil videre virker de litt pinglete.

Pinse- og påskeliljer kommer også nå. Jeg har ganske mange av den gammeldagse duftende typen. I ene enden av hagen viser ikke disse tegn til å blomstre enda, mens i den andre enden kommer de som bare det. Hvilket sikkert betyr at jeg har to forskjellige gameldagse duftende pinseliljer...

Denne nydelige påskeliljen må jeg finne navnet på i løklista mi - jeg husker rett og slett ikke hva den heter. Men nydelig er den! Det har kommet 4-5 av disse.
Ruteliljene har også begynt å blomstre nå. Merkelig nok er det bare de rutete som er kommet så langt! Jeg venter i spenning for å finne ut hva som har skjedd med de hvite...

1 kommentar:

Anonym sa...

Så fine tulipaner og påskeliljer. Gleder meg til å følge med i hagebloggen din framover.

Har akkurat lagt ut litt blomsterbilder i bloggen min jeg også, alt kommer jo så tidlig i år. Fikk aldri satt ut i livet løkrådene jeg fikk fra deg i høst, men jammen kom det ikke opp noen kjempefine tulipaner vi hadde satt tidligere år, så det ble jo fint i vår allikevel.