onsdag, april 18, 2007

Tidlig vårblomstring

Bildet viser vårkjærminne
Våren har kommet tidlig og varmt i år, og blomstringen er allerede i gang. Påskeliljene kommer en etter en, og til og med sommerstaudene jeg satte i ventebedet i fjor er i gang. Scillaen står i fullt flor også.Jeg har sådd planter inne som har kommet mye bedre enn forventet også! Jeg har glemt å så asters i år, jeg har sterke mistanker om at det er for seint, men de var så vakre i fjor at jeg sår dem nå så får jeg bare krysse fingrene. Jeg har tilogmed drept vårens første to liljebiller, og beundret noen søte små martagonliljeskudd. Der jeg satte Black Prince er det enn så lenge ingen skudd, men jeg krysser fingrene for at den kommer...

Bildet viser Kuleprimula
Jeg fikk noen småplanter av vårkjærminne hos en venninne i fjor, den blomstrer så smått i lysende blått! Jeg har store planer for dem, på et godt begrenset område så de ikke sprer seg overalt. De blir kantplante til den nye hagegangen, på jorde-siden. Når hagegangen kommer i gang da.
Og kuleprimulaen kjøpte jeg på salg for 7.50 i fjor høst, det var lovlig seint! Men både de rosa og de såkalte blå kommer nå, og lyser flott opp i bedet.

Bildet viser HeucheraJeg tør slett ikke begynne å luke enda, for jeg satte så mye spennende i fjor og må være helt sikker på at jeg ikke luker bort småplanter av noe planlagt. Men så langt ser det ut som det kommer fram småskudd på alt, til og med Clematis Tangutica som jeg var veldig redd for! De flotte rødlige Heuchera av forskjellige typer jeg byttet til meg i fjor kommer også nå, i nydelige burgunderrøde farger. Men engletrompetene jeg overvintret inne har jeg klart å drepe. Heldigvis får jeg tak i noen nye!

Ingen kommentarer: