søndag, juli 09, 2006

Nå blomstrer det så herlig i hagen


Rosene blomstrer og jammen er de flotte! Klatrerosen Flammentanz blomstrer så fint ved annekset. Jeg hadde forventet at den skulle blitt større siden jeg plantet den i fjor sommer, men den vokster visst mer etter at den har blomstret fra seg. Jeg får vente og være flink til å binde opp! Den har hvertfall fått det den skal ha av kugjødselkompost og slikt. Ved siden av den står klematisene med masse knopper - Jackmanii er blitt ca. 3-4 meter høy, og har knopper fra 2meter og opp. I år plantet jeg også en rosa hybridklematis nederst siden fjorårets Fleur de Lyon døde, og den er vokst seg til ca. 2 meter, og har 3-4 knopper også. Neste år håper jeg de blander seg - det var hvertfall tanken!

Bak i hagen ser jeg flere ting som skal gjøres, blant annet må veronikaene flyttes lengre bak i staudebedet. Jeg får avlegger av Delphinum/Ridderspore i mørkeblå/lilla av en bekjent, og den skal stå mellom min lyseblå ridderspore og hestemynten, bakerst i staudebedet.

Jeg har flere busker av det jeg tenker på som "gammel rose", dufter deilig og selv om stilkene er tynne og litt sarte er dette flotte blomster. Jeg prøver å finne ut hva slags rose dette er men det er ikke enkelt.


Legger også ved et bilde av blomsterpottene som ønsker gjester velkommen :) Kasser med blomkarse skal henge ned på hver side, men blomkarsen er så usannsynlig treig i år at jeg blir helt :argh!: Det står også en helt vanlig n yperose i oppkjørselen. Vi har tatt ned det gamle gjerdet og det ser ganske så tomt ut. Jeg vil ha ut de to svære bjørkene og få opp en snøballbusk. Dessuten trenger snøballbusken videre bortover en god trim, og den lille rosebusken som har forvillet seg inni den bør klippes så den kommer fram. Dessuten vil jeg sette opp en fin benk mot hekken, og pynte med en knallfarger plante i krukke. Da blir det veldig koselig i det området! Kanskje til og med en liten sti inn - skiferheller?

Ingen kommentarer: