tirsdag, juli 18, 2006

Tanker og ideer, prosjekter

Det er deilig vær, ferie og flott i hagen nå! I staudebedet blomstrer hestemynte, nyseryllik, krypklokke og rosekrage. Rosespireaen blomstrer også enda - den er svær i år!


På bildet blomstrer hestemynte og prakthjelm. Veronika i bakgrunnen, og blader fra kjempekonvall til høyre.


Jeg har plassert inn en hvit daglilje innunder den famøse Veronicaen, og håper hvit daglilje mot hvit nyseryllik er ok. Bak innimellom de to har jeg plassert en blå sak - toppklokke - som jeg har fått. Den hadde dårlige røtter, og jeg håper den overlever. Gjør den det får jeg et flott blå-hvit-rosa bed.


Den største delen av Veronica-en står foran både nyseryllik og hestemynte - og den er blitt enormt mye høyere i dette bedet enn der den stod før. Nå er den ca. 1.50 høy og legger seg litt, så jeg har støttet den opp. Jeg er usikker på om det e rstorveronika eller kransveronika, rett og slett fordi jeg ikke er helt sikker på hva som er forskjellen mellom de to. Høyden? Noe mer?
Bildet viser veronika i blomstring
Før ble den bare litt over meteren høy, så jeg har tydligvis gjødslet godt! Selv om løytnantshjertet har knekt flere ganger blomstrer det forsatt godt. Jeg tror bare jeg får flyttet Veronicaen er mye gjort - da vil både løytnantshjerte, nyseryllik og hestemynte komme til sin rett.

Jeg har også flyttet rosekragen litt lengre frem så den synes fra veien også - det fortjener den, for en er pen! Det står noen enorme gullris i dette bedet også. Jeg trodde jeg var kvitt dem men jammen står de enda - en 4-5 planter. De er også blitt enorme i år, og istedet for å luke og hive selv om de er gule, skal jeg flytte dem til åkerskillet - der mangler det gule blomster vedsiden av praktfredløs, kyss meg over gjerdet, og mer gullris.

Nå blir det et gult-oransj-lilla-rosa bed på andre siden - der rosebedet er kommer jeg til å strekke det litt, og hive ut all grusen.

Grusen forbanner jeg åt undas om dagen, for den må graves ut. Men det blir så fint, så fint når grusen og kanten er borte, bedet er på plass og den hersens brudespireaen har fått seg en god stuss.
Jeg har en stor hvit Malva-plante jeg må få plassert, en hvit kongelilje, og rosa og hvit Astrantia Major- jeg er usikker på om jeg skal blande hvitt inn i rosebedet, eller om jeg skal plassere kongeliljen inn i liljebedet, Malvaen inn i staudebedet, og Astrantien der Brennende Kjærlighet står nå. Den skal gis bort.
Jeg plasserte Malva forsøksvis i staudebedet, men det ble helt feil - den passet rett og slett ikke der jeg satt den. Det ble for mye hvitt med daglilje, nyseryllik og den omtrent oppå hverandre. Men hvis ukjent-planten-under-treet er gul, må den ut og over i det andre bedet, og da kan Malva inn under der. :)

Mange tanker her!

Ingen kommentarer: