onsdag, mai 28, 2008

Våren er virkelig vakker

Bildet viser en Gudeblom i blomstring.
Vi har lagt ut huset vårt for salg nå, så jeg nyter virkelig denne siste våren i hagen min. Blomstene jeg har planlagt og satt på plass begynner virkelig å komme til sin rett - de kommer litt forskjøvet i tid i forhold til tidligere år, men det er selvsagt litt av sjarmen. Men så langt har det blomstret variert, med stadig ny blomstring i flotte farger og med en fin overlapp. Akkurat som jeg hadde håpet! Denne nydelige gudeblomen har jeg fått kjøpe hos Magnar.

Bildet viser en Geranium Phaeum.
Jeg går og studerer Iris Germanica-ene. Jeg fikk jo tre i bytte på Hagegal våren for to år siden. De ser ikke ut til å komme i blomst i år heller, og jeg lurer på om de rett og slett står litt galt til? Jeg har to andre jeg fikk i bytte i fjor, og de står begge med hvertfall en knopp. Og det er bra for de husker jeg ikke helt fargen på de! Hvit og blålilla, tror jeg, men det skal bli spennende å se.
Jeg har to sverdiriser som ser ut til å komme med fine knopper også - blå og blålilla. Også skal det stå en hvit en neddi et bed, men den har jeg rett og slett glemt å se på.

Endelig ser det ut som jeg har fått bukt med "akeleieplagen" også. Det er hvertfall betydelig færre akeleieplanter i hagen nå. De få som kommer lar jeg blomstre, også får jeg knipe dem så det ikke tar helt overhånd igjen. Den rosa på bildet har jeg kjøpt, den hadde så pen farge...

Til slutt må jeg bare vise fram den vakre blå valmuesøsteren. Jeg synes den er nydelig sammen med de andre fargene i bedet, selv om den kanskje egentlig skjærer litt med lillafargen. Flott er den, og flotte er de gammeldagse duftende pinseliljene som står sammen med den.

3 kommentarer:

Anonym sa...

nydelige bilder av nydelige planter, også så fargeavstemt da!
hehe, akkeleieplagene dine.. men det som gror der en ikke vil at det skal gro og som er en jobb å bli kvitt blir jo et ugress, samma hvor fin den nå er, er jo enig i det da ;)

Anonym sa...

Akeleier er så nydelige, jeg blir ikke lei av dem selv om de titter opp både her og der. Fant en vakker rosa idag....mmm

Anonym sa...

Takk for kommentar i bloggen min. Du har helt rett - det er Marianøkleblom. Mamma kalte dem for Aurikler, men det er vel også feil...? Innlegg skal rettes opp :o)