onsdag, august 02, 2006

Komplett kaos, men fantastisk allikevel

Ja, det tror jeg dekker hagen min nå!
Nå blomstrer det i alle bauger og kanter, enkelte steder veldig mye mer kontroller enn andre. Jeg har gravd ut grusen foran venstre-siden av glassverandaen. Det var irriterende usymmetrisk å ha det sånn. Så har jeg plantet inn flere planter; en lyseblå/lilla Ridderspore, en "toetasjers" knallrosa hestemynte, en kongelilje som står i full knopp nå, en mørkoransj liten daglilje jeg har fått som også står i knopp og en rosa astilbe jeg har fått som blomstrer nå. En mørklilla stokkrose som skal blomstre neste sommer, et par knallrosa greier jeg må sjekke navnet på - den ene (kattehale?) nylig avblomstret og den andre (liatris spicata) kommer nå snart. Dessuten skal det inn en mørk blå sverdiris og litt annet pjusk jeg har rundt i hagen.

Ellers rundt i hagen blomstrer det så flott! I rosebedet viser det seg at den asiatiske liljen og georginene jeg har fått matcher perfekt i farge. De passer også fint i fargen med den rosa rosen det er bilde av her under, som nok er buskrosen Minette.

Liljene er i ferd med å avslutte blomstringen, mens georginene akkurat har begynt.
Bildet viser georginer med asiatisk lilje i bakgrunnen



Innimellom her har jeg satt Sinnia elegans - knall rosa men den er både liten og blomstrer dårlig. Jeg satt også ut ranunkler i fleng her, men de har kommet heller dårlig. En rosa-hvit Astrantia Major kommer også hit, men det blir jo mye rosa. Så jeg lurer på om jeg skal prøve å brekke det med noe gult...?
Sinnia Elegans blomstrer i hagen min

Clematis Jackmanii blomstrer også flott nå, men jeg synes bladverket er lite imponerende. Det er jo en veldig fersk plante, så jeg håper den kommer bedre neste år. Da vil jeg også plante/så flere og høyere sommerplanter rundt føttene dens. Nå står kuleamarant er, men den er usigelig treig til å vokse, og er enda ganske liten.

Ingen kommentarer: