onsdag, oktober 11, 2006

Langt uti oktober, og fortsatt blomstrer det.


Astrantia Major, fått hos Line, står fortsatt i blomst i ventebedet

Det har vært to frostnetter, men jammen har både Georginer, Astrantia Major (!) og Blodbegerplantene overlevd enn så lenge. Det lover jo bra for frøsankingen fra Blodbegerplanten, hvertfall.
All løken er i bakken, selv om jeg hadde glemt at jeg hadde bestilt litt attpå hos Langangen Planteskole. Det er noen blå Allium-løk, Camassia Leichtlinii som skal bli spennende til neste år, og helt vanlig blå scilla til en slikk og en ingenting.

Jeg har ikke fått pakken med liljer fra Canada fra Jensen enda, så jeg venter til jeg har begge pakkene på plass, så får jeg satt de siste par tingene samtidig - og forhåpentligvis før frosten tar tak for godt. Plantene jeg kjøpte hos Jensen har rotet seg skikkelig i ventebedet, og nå gleder jeg meg til jeg kan få vekk de to store eldgamle bjørketrærne langsmed veien, flytte hekkplantene på plass, og lage til bedet langsmed hekken. Så skal plantene inn -mørkerødt, lilla, oransj, og mørkt bladverk. Det blir vårens store prosjekt!

Som vinterinspirasjon legger jeg inn et bilde tatt i går av Rumex sanguineus ssp. sanguineus, som kanskje heter Skoghøymol på norsk?

Ingen kommentarer: