søndag, oktober 29, 2006

Nå er vinteren her

Bildet viser syrinhortensia i hagen i dag

I dag har det vært kuldegrader hele dagen, bortsett fra midt på dagen da gradestokken såvidt beveget seg opp mot +3. Jeg har gravd opp georgineknollene og lagt i avispapir i en eske i kjelleren med jord og alt på. Om en stund får jeg gå ned og se at alt står greit til, rydde vekk litt jord og sørge for at de får nok luft. Jeg kjøpte en sånn liten vanlig dahlia i potte i juni også på Plantasjen - den har jeg ogå tatt opp, men knollen var merkelig nok helt firkantet, så jeg har mine mistanker om at det er noe rart på ferde og at den ikke tåler overvintringen min.

På fredag fikk jeg 3 biter av Brugmansia/Engletrompet i posten. Det var tre avskårne greinbiter på ca. 10cm uten sidegreiner, med fine røtter. Avsenderen er usikker på fargen, siden hun har flere, så det skal bli spennende å se! Hvis jeg klarer å overvintre den på vettugt vis, og hvis den blomstrer neste år. Hvis ikke er det bare å smøre seg med tålmodighet til året etter...
Engletrompeter er fantastisk vakre, og jeg har ønsket meg den lenge, men nå som jeg har lest litt om den ser jeg at den er ganske giftig. Jeg har tenkt å ha den på den nye uteplattingen og er litt ambivalent til om det skal gå greit... Jeg får se det an til sommeren, det fins nok av kroker hvor den ikke blir stående midt i allfarvei men hvor det allikevel er mulig å se den. F.eks i sørvesthjørnet inn mot glassverandaen, der er det masse lys, sol og varme.

Ingen kommentarer: