lørdag, oktober 07, 2006

4 potter fulle av løk


Flammetulipan fra www.vanveenbulbs.com

Nå er 4 av de store pottene fra hagen tømt for sommerblomster og vårløken satt på plass.
20 cm høye Praestans Fusilier, en rød mangeblomstrende tulipan står tett i tett og det skal bli spennende å se resultatet til våren. Den gule påskeliljen Carlton og gul og rød flammetulipan deler potte, de er like høye og blomstrer ca på likt, så jeg håper det skal bli en fin kombinasjon.
Idag har jeg fått nedi løk i flaggstangbedet - knallrosa villtulipaner, skinnende lyseblå Puschkinia libanotica og perleblomster i mesteparten av bedet. Samme som i fjor men flere av dem og i år droppet jeg de rosa tulipanene her, for bladverket tok sånn overhånd. Mot midten står det 100-vis av gammeldagse duftende pinseliljer, som hadde selskap av noen få Allium i vår. Nå har jeg satt flere Allium her, og håper kombinasjonen blir pen.

Jeg har også fått beskjed om at liljene jeg har bestilt som fellesimport http://www.lilynook.mb.ca/ er kommet, og da får jeg dem i jorda også før frosten kommer. Jeg er spesielt spent på den nesten-svarte mørkbunder martagonliljen jeg har bestilt! Her er et bilde av en av liljene jeg har bestilt, lånt fra lilynook fra anledningen, den asiatiske liljen Pink Pagoda.

Nå må jeg bare finne tid til å sette ned løkene i staudebedet, så er jeg i boks. Og det er endel der også...

4 kommentarer:

Nabodama sa...

Går det bra å sette løk i terrakottakrukker og la dem overvintre i garasjen?

Marianne sa...

Jeg har satt terakottakrukkene mine i kjelleren der det aldri fryser. Når de står i krukker er de mye mer utsatt for frost, og i garasjen blir det vel for kaldt for dem?

Nabodama sa...

Det er ulempen med å bo i relativt nytt hus. Kalde kjellere finnes ikke, bare litt for varme boder.

Marianne sa...

Jeg kan ramse opp en god del ulemper med gammelt hus også ;)
Kanskje du kan prøve å pakke inn krukkene i bobleplast eller noe? Isolere dem litt? Bobleplast+snø kanskje?