tirsdag, august 08, 2006

Litt av hvert fra rundt om kring i hagen



"Kyss meg over gjerdet" eller gjerdesolhatt bruker jeg som kantplante langsmed store deler av sørsida av tomta og ut mot jordet. Det står også praktfredløs og gullris her, 3-4 blå iriser, og høstasters. De skaper en pen og fargerik avslutning av hagen, og samtidig er det mye nok av alt til at det ikke behøver lukes - heldigvis! Klipper bare rett linje bortetter med klipperen.


Denne syrinhortensiaen blomstrer fint. I år har jeg hatt "hjelp" til å beskjære den av rådyra, som tok absolutt alle de tidligste skuddene, og knakk flere kvister. Elgen beskar jo alle epletrærne opp til elge-stå-høyde for meg, så jeg har virklige nok hjelp i hagen kan man si


Denne søte lille saken sådde jeg som kantplante i staudebedet. Den har kommet opp fint store deler av kanten. Blomstene er 5-6mm store, og varierer i farge. Jeg må tydeligvis prøve å spore opp frøpakken, for jeg finner ikke igjen plantene når jeg søker rundt om.
Helt til slutt en dagpåfugløye i Veronicaen

4 kommentarer:

Nabodama sa...

Si ifra hvis du finner frøpakken.
De var utrolig søte!

Marianne sa...

De heter Leptosiphon `hybrids` eller `french hybrids`. Jeg brukte dem som kantplante og sådde dem rett ut, men tror de ville vært enda penere i en krukke eller kasse blandet med andre blomster - de er utrolig søte! De blomstret i alle evigheter og ville sikkert blomstret litt tidligere (begynnelsen av juli) om jeg hadde drevet dem fram inne først.

Marianne sa...

Og frøene er fra Lord Nelson

Marianne sa...

Kalles visst også linanthus androsaceus