søndag, mai 21, 2006

Bilder

Det regner fortsatt, sikkert bra for plantene. Men jeg har allikevel fått tatt noen bilder. Ganske mange bilder faktisk :)



Dette første bildet er jeg veldig fornøyd med - det er mye penere i stor størrelse. Her er rosebedet i fullt flor (ja, ikke rosene da), og selv om gresset ikke har begynt å gro foran enda, er jeg veldig fornøyd med flytting av planter, sammensetning, og hvordan dette ble. Hvertfall nå. Det er primula i mange farger, påskeliljer (har plukket mange, derfor bare få igjen - men "note to self": sett flere påskeliljer uansett), ruteliljer både i hvitt og lilla, og flotte store kraftige røde tulipaner og gule tulipaner - 30 stk (synes ikke på bildet), og perleblomster. Det som blomstret i tidlig mai var snøstjerner (enkle og doble), deretter scilla. Det som kommer nå er masse pinseliljer av den gammeldagse typen. Enkle, men jeg tror ejg får doble også.

Her er et bilde av ruteliljene - de er flotte! Jeg har delt dem så jeg får i det store staudebedet også. Her står både rutete og hvit rutelilje, sammen med perleblomster

















Dette er fra annekset - se så flott keiserkronen er blitt! Det er en til, en liten rar en - kanskje kommer den og? Tulipanene er av typen Greigii - Cape Cod. Her kommer det ingenting etterpå - jeg planter nok ut noe av det jeg har frøsådd inne. Oppetter veggen over disse plantene kommer det 2 klematis - en Jackmanii og en som nok har dødd i vinter - jeg må få satt ned en ny en.
Bildene under er fra samme veggen - litt lengre bort. Her har jeg satt påskeliljer og Anemone Blanda - småsymre sammen. Tanken er at småsymren skal spre seg godt og blomstre litt lengre enn påskeliljene, og etterhvert komme mye kraftigere. På veggen over disse blomstene kommer en rød klatrerose - Flammentanz. Får se etterhvert om jeg synes den trenger noe "rundt beina" eller om den står pent alene. Jeg kan godt plante ut noen frøsådde planter her og.

2 kommentarer:

Nabodama sa...

Det er stor forskjell på nord og sør og jeg er bare bittelitt misunnelig på deg!

Keiserkrone, ja.
Da vi flyttet inn i rekkehuset vi bodde i før, grov jeg opp det lille bedet på framsida av huset for å lage mitt eget. Jeg grov opp mengder med røtter og lurte fælt på hva dette var. Neste vår kom det opp ei enslig keiserkrone...

Marianne sa...

Det er en ganske frodig hage her ja :)
Etterhvert kommer det mye flotte busker også, og når epletrærne blomster blir det så fint at!
Men det er jo mye å holde vedlike også - det er jeg vel ikke så flink til...