tirsdag, mai 23, 2006

Siden det regner...


legger jeg inn et bilde av blomstrende hvitveis i en bortgjemt krok i hagen - under snøbær-hekken.
Jeg er litt dårlig humør, for jeg plantet ut blomkarsespirene for bare noen dager siden etter å ha drevet dem godt fram inne, også ser det ut som regnet har vært så kraftig at det har "slått istykker" flere av dem. Æsj! Møkkavær...


Jeg har benyttet anledningen til å ta en liten opptelling i liljene. Jeg har satt 4 rosa asiatiske liljer som står og gror seg til nå i rosebedet, ellers har jeg en stor tue med gule dagliljer, som jeg i mitt stille og ulærde sinn kaller Banan-liljer. De blomstrer dog ikke så rikt som på bildet (som er lånt...). Men jeg gleder meg til de blomstrer - de er pene!


Jeg har også noe jeg tror må være Brune dagliljer (Hemerocallis Fulva) og de har jeg i rundbedet, i rosebedet, under rosespireaen OG 2 steder i staudebedet. Den sprer seg veldig, rett og slett! På bildet er de i blomst - jeg er spent på å se om det er disse jeg har og om de blir sånn som på bildet. Jeg mener å huske det.








Jeg har også noe som nok er tigerliljer, men siden jeg ikke husker helt sikkert skal det også bli spennende å se. Her er et lånt bilde av tigerliljer i blomst, hvertfall. Det får være inspirasjon inntil videre.




















Og sist men ikke minst, martagonliljer. Det kommer massevis av Martagonliljer to steder - i staudebedet og i rundbedet. I fjor var det garantert ingen Martagonliljer i rundbedet og heller ikke året før, så det skal bli spennende å se... I staudebedet har det vært Martagonliljer før men de kom ikke i fjor og bare veldig dårlig i forfjor. I år ser plantene flotte og sterke ut! Jeg har flyttet dem litt også. De skal være rosa, og pene - jeg venter i spenning. Bildet viser Martagonliljer i blomst - lånt, igjen.

Ingen kommentarer: