søndag, mai 07, 2006

Har røsket opp i staudebedet mot sør


Da har jeg røsket opp i det ene staudebedet mot sør. Jeg venter med å ta bilder til imorgen, for da skal jeg til Plantasjen og kjøpe litt fyllplanter. Jeg har også litt luking igjen, jeg måtte jo også grave ut en hel trestubbe, for dette var litt av en jobb!
Jeg har laget en tegning over bedet, som går rundt hushjørnet (møt øst er det buskmurer). Det er 2 steder med liljer som jeg ikke husker hva er... kan det være brannliljer tro? Oransje? Husker ikke!
Det er også noe jeg lurer på om kan være en buskaster i blålilla, i såfall blomstrer den i august-september. De har jeg også langsmed hele kanten av hagen mot sør sammen med gullris, og jeg synes ikke de er så veldig pene - så det er mulig jeg kaster den ut. Jeg må se på fargen og hvordan den passer inn.
Det samme gjelder forsåvidt både gullris (knallgul) og brennende kjærlighet (knallrød), som står "lagret" i dette bedet, jeg er usikker på fargen. Gullris har jeg langsmed kanten av tomta, brennende kjærlighet i et annet bed.
Har laget oversikt over blomster også.
I tillegg har jeg sådd inne
* Kuleamarant, lilla - ettårig. Blir ca.30cm høy, blomstrer juli-september
* Sinnia Elegans, lilla - ettårig. Blir ca. 40 cm høy, blomstrer juli-september
* aksrips, rosalilla - ettårig. Blir ca. 50cm høy, blomstrer jul-aug med lange blomsteraks. Veeeeeldig sart enda! Jeg håper den overlever inne...
* spansk svartfrø, hvit/burgunder-ettårig. Blir ca. 90cm høy, blomstrer juli-september. Denne fikk jeg i et hageblad, men det ser ikke ut til at den vil spire inne, så jeg tviler på at det blir noe av den.

1 kommentar:

Nabodama sa...

Tegning. Det var smart, du!