mandag, september 25, 2006

Da er løkene på vei i jorda,heldigvis


Bilde av Greigii Cape Cod-tulipaner og Keiserkrone tatt i vår

Idag har jeg fått satt mesteparten av de 125 krokusene!
Både Crocus Tommasinianus og vanlig krokus i fargeblanding er satt ned.
Min plen er definitivt ikke av skjær et snitt og brett tilbake, hiv løkene elegant ned for å spre dem, og brett enkelt og greit igjen - typen. Den er litt for tung, leirete og overgrodd til at dette var noen spesielt enkel prosess...
Jeg har også komplettert bedet ved annekset med flere Greigii Cape Cod - tulipaner - hele 16 i tillegg til de som allerede var der. Keiserkroneløken som kom så flott i sommer i samme bedet hadde nå vokst seg enorm og satt en sideløk, så jeg ordnet litt med dem også. Forhåpentligvis kommer de fint neste sommer, kanskje begge to? Langsmed kanten av bedet satte jeg dobbelt kant (50stk) perleblomst.
Jeg satte også 3/4 av de flotte narciss-løkene jeg fikk tilsendt, og håper flere av dem var store nok til at jeg får "napp" til sommeren. Anemone Blanda-løkene jeg satte i fjor så jeg lite til, det ser ut til at grevlingen eller reven kan ha vært der og gravd uten at jeg helt får meg til å tro at de er så veldig glade i anemone-løk. Uansett stod de litt stemoderlig plassert, og hadde jeg funnet dem ville jeg flyttet litt på dem.
Liljen som kom nå i sommer i samme bedet tok jeg opp og flytter bak i rosebedet. Den skal stå vedsiden av de andre asiatiske liljene der, slik at de kan avløse hverandre i blomstring.

Ingen kommentarer: