lørdag, september 02, 2006

etpar funn til


Bilde lånt fra www.flora-toskana.de

Jeg har vært på utkikk etter den lenge og endelig dukket den opp: Veronica Gentianoides. Jeg var egentlig innom gartneren for å plukke med meg etpar kongeliljer på halv pris, men de var utsolgt siden sist jeg var innom. Men de hadde kosakkveronika! Jeg hadde egentlig tenkt å så den, men har sett at den skal være vanskelig å få til, så jeg er veldig glad for å få tak i denne søte saken som blomstrer tidlig om sommeren i lyseblått. Den kalles også porselensveronika


Etpar bytteplanter er også på vei inn, en hvit/lilla Verbascum som står og godgjør seg i stua litt nå før jeg planter den ut, og en Clerodendrum ugandense. Den kalles også Blåvinge (hvertfall på svensk) og er en nydelig sak som jeg håper å få til. Den må overvintres inne, men til sommeren håper jeg den fortsatt lever og kan stå ute og pynte opp på den nye uteplassen :D
Men jeg var jo litt flink også på gartneriet i dag - tok men satte tilbake både praktfredløs og blærespirea. Men jeg tror jeg skal gå innom igjen og kjøpe med meg den praktfredløsen så jeg ikke går glipp av den... For den vil jeg ha i lilla/oransj-bedet mitt!

Ingen kommentarer: