torsdag, september 14, 2006

planene klare for flaggstangbedet

Da er tankerunden klar og enda litt løk kjøpt inn utover småløken som ble satt i fjor for å fylle opp.
Mai: pulchella libanotica og purpur-rosa villtulipan blomstrer i fleng (håper jeg), sammen med scilla som må spre seg litt før det blir noe særlig av den. Her fyller jeg bare på litt med samme typen for å fylle opp.
Juni: perleblomstene kommer og allium mot midten av bedet vil det komme masse av. Her også fyller jeg på litt for å fylle opp
I Juni kommer et bredt bånd av gammeldagse duftende enkle og doble pinseliljer innerst mot flaggstanga. tulipanene som var så flotte i fjor flytter jeg et annet sted for bladene gjorde at ingen av de andre blomstene syntes i det hele tatt. De vil stå fint der de kommer også! Allium vil stå innimellom pinseliljene innerst mot flaggstanga. Jeg har forskjellige typer slik at blomstringen skal vare fra begynnelsen av juni til andre halvdel av juli (christophii).
Ytterst vil bedet i andre halvdel av juni og første halvdel av juli fram til strandkattehalen og lavendelen kommer være ganske tomt - mulig jeg må fylle opp langs kanten med stemorsblomst for å få inn litt farge. Eller mulig
I Juli-september vil jeg at bedet skal blomstre overveldende i rosa med strandkattehale. Mulig jeg fyller opp litt annenhver med lavendel også. Oppi dette kommer jeg til å plante egensådde asters - de ble så utrolig flotte i år men kommer sent og bladene gjør lite av seg. Jeg har plukket buketter i år for å se hvordan denne kombinasjonen gjør seg og det ser absolutt nydelig ut. I år hadde jeg 50-60 asters-planter. Jeg må ha minst det samme neste år.

Ingen kommentarer: